Nykypäivän kiireinen elinympäristö, korkea stressi, ilmaston saasteet ja ravintoköyhä ruoka kerryttävät kehoon monia kuona-aineita ja rasittavat meidän maksaa ja hermostoa, siksi lempeä detox on hyvä toteuttaa kerran tai pari vuodessa.

Vaikka terveellinen ruokavalio ja hyvinvointia tukevat elintavat ovat nykyään osana arkeani, olen kirjoittanut 4 hyvinvointi-tietokirjaa ja voittanut Mehustuksen ja Smoothien Suomenmestaruuden, yllätyin lokakuussa kuukauden Puhdistuskuurin tuomasta energian määrästä sekä kaikesta siitä rauhasta ja ilosta, minkä itsestäni sen myötä löysin.

Mitä detox tarkoittaa ja kuinka toteutin puhdistuskuurin?

Detox on paastoa lempeämpi puhdistuskuuri, jossa huomioidaan niin keho kuin mieli. Kuuri on omaa aikaasi ja kokonaisvaltaisen huomion antamista itsellesi. Tämä kertoo aivoillesi, että olet tärkeä.

Söin kuukauden ajan tosi puhdasta värikästä ravitsevaa ruokaa, kuuntelin meditaatiota, annoin aikaa ja tilaa levolle, kirjoitin käsin ajatuksiani, joogasin, kävin metsäkävelyllä, pidin parin päivän mehupaaston ja sallin itselleni tosi paljon lempeyttä.

Jätin lautaselta pois kaikki loputkin ”turhat ja prosessoidut” (mun kohdalla esim. kaurajugurtti, kauraleipä, härkkis, viini..) Sen lisäksi että huomioin tarkkaan, mitä syödä kuukautiskierron eri vaiheessa, tein joka päivä kuivaharjauksen, kuuntelin meditaatioita ja stressinhallinta oli muutenkin tärkeä osa päiviä, kävin metsäkävelyllä tai joogassa..

Käänsin enemmän katsetta sisäänpäin kysyen itseltäni, mitä minulle kuuluu? Mitä minä haluan? Mitkä unelmat puhuttelevat minua seuraavaksi?

Kirjoitin käsiin ystävältä lahjaksi saatuun muistivihkoon kehon tuntemuksia, fiiliksiä ja ajatuksia jokaisen päivän päätteeksi ja joskus useamman kerran päivässä. En muista, milloin olisin viimeksi kirjoittanut niin paljon tekstiä käsin.

Sisällytin puhdistuskuurin parin päivän mehupaaston, joka oli ollut jo jonkin aikaa mielessä. Tuin kehon puhdistautumista laadukkailla ja puhtailla ravintolisillä. Mm. probiootit, viherjauhe, B-vitamiinit, magneesium, aminohapot ja naisille tarkoitettu monivitamiini oli päivittäin käytössä myös kuurin aikana.

Miten detox vaikutti minuun?

  • Unenlaatu parani
  • Turvotus laski
  • Vaikka painonpudotus ei itselleni ollut ollenkaan tarkoitus, paino putosi 3kg
  • Selluliitti väheni
  • Ihon väri tasoittui ja hiukset ja kynnet muuttuivat terveemmän näköiseksi
  • Palautuminen parani
  • Olin paremmin läsnä itselle ja rakkailleni
  • Oloni oli itsevarmempi
  • Energian määrä lisääntyi ja minulla oli enemmän kaistaa itselle tärkeille asioille
  • Mieli rauhoittui ja mieliala nousi
  • Olo oli levollisempi ja rauhallisempi vaikka ympärillä tapahtui monenlaista
  • Uskalsin unelmoida isommin ja alkoi tuntua, että pystyn mihin vain

Miten mehupaasto toimii?

Miten mehupaasto vaikuttaa?

On aivan ihanan kevyttä kun suoli tyhjenee, kaikki maut ja hajut muuttuu kirkkaammaksi ja iho herää uuteen hehkuun. Paaston jälkeen on aina tosi energinen olo.

  • Saat helpommin muokattu ruokavaliostasi kevyemmän
  • Suolisto saa lepoa ja ruuansulatus paranee
  • Olosi kevenee ja energian määrä lisääntyy
  • Painonhallinta helpottuu

Kenelle paasto sopii?

Paasto sopii perusterveelle aikuiselle. Paastoa ei suositella raskaana oleville tai imettäville. Naisten on hyvää valita paaston ajankohta oman kuukautiskierron mukaan. Paras aika paastolle on kierron alkuvaihe, kun taas kierron lopussa paasto ei sovi kaikille.

Miten toteuttaa mehupaasto?

Mehupaasto päivinä ei syödä mitään kiinteää. Mehujen lisäksi juodaan paljon yrttiteetä, sitruunavettä, kookosvettä, halutessaan voi tukea kehon puhdistautumista juomalla veteen sekoitettua ph-savea. Mehujen ainesosia on hyvää vaihdella mahdollisimman paljon, valitse mukaan erivärisiä raaka-aineita, jotta keho saa mahdollisimman monipuolisesti ravinteita samalla kun suolisto saa lepoa.

Noudata mehun valmistamisessa 80/20 ajattelua eli vähintään 80% kasviksia ja eniten 20% hedelmiä.

Paljonko paastolla juodaan mehuja?

Mehujen tarve on yksilöllistä, kuten ravinnonkin ja siihen vaikuttaa mm. sun liikuntatottumukset, stressintaso ja muut elämäntavat.

Varaa tarpeeksi mehustettavaa. Lasilliseen mehua tarvitaan paljon isompi määrä kasviksia ja hedelmiä kuin mitä ottaisit yhdellä aterialla sun lautaselle sellaisenaan. Kun sulla on riittävästi vaihtoehtoja, joita mehustaa, ei tule ”tarvetta turvautua muihin ruokiin”. Kokeile mehustaa myös sellaisia raaka-aineita, joita ei ehkä muuten tulisi raakana syöty.

Mitä pitää huomioida, jos haluaa kokeilla mehupaastoa ensimmäistä kertaa?

Ensikertalaiselle ei suositella yli 5 vuorokauden mittaista paastoa. Aloita 1-3 päivästä. Ota vähintään muutama laskeutumisäivää ennen paastoa eli kevennä ruokavaliota, jätä pois sokeri ja kahvi, valitse helpommin sulavia proteiinilähteitä, lisää paljon kasviksia ja marjoja jokaiselle aterialle. Valmistaudu myös henkisesti. Yleensä mieli haluaa luovuttaa ennen kuin keho, tee päätös ja sitoudu siihen. Muista, että paastoon liittyy aina myös mielen irtipäästö. Luota sun kehoon. Muista myös paaston jälkeisen laskeutumisvaiheen tärkeys. Vältä lihaa, kanaa ja kalaa 3-4 päivää paaston jälkeen. Suosi helposti sulavia ruokia ja raaka-aineita (esim keitot, smoothiet ja puurot on hyvä vaihtoehto), pienempiä annoksia, ruokaan keskittymistä, hidasta pureskelua ja kehon kuuntelua.

Onko nälkää tai huonoa oloa?

Jos juot mehuja, yrttiteetä ja sitruunavettä tarpeeksi, varsinainen nälkä ei pääse yllättämään. Monelle toinen tai kolmas paastopäivä voi olla sellainen, jossa voi tuntua väsymystä tai päänsärkyä tai muita paasto-oireita. Mitä paremmin olet huomioinut laskeutumisvaiheen ja keventänyt ruokavaliota, sitä lievemmät nämä haasteet ovat. Tämän ”taittovaiheen” jälkeen energian määrä yleensä monikertaistuu ja olo on virkeä ja mieli kirkas.

Kevät on täydellinen aika detoxille

Talven jälkeen keho suorastaan huutaa vihreän perään. Jos kevyempi keho ja mieli, kauniimpi iho ja energisempi itsevarma olo puhuttelevat sinua juuri nyt, aloita lempeä detox liittymällä mukaan Syö Itsesi hehkuvaksi verkkokurssille.

Siitä löytyy mm. kymmeniä nopeita terveellisiä reseptejä aamupaloista lämpimiin ruokiin (niin kasvissyöjälle kuin sekasyöjälle) – kaikki tämä, jotta sä voisit unohtaa PMS oireet, isot mielialavaihtelut ”siihen aikaan kuukaudesta” ja kivuliaat kuukautiset ja sen sijaan alkaa hehkua hyvinvoivana ympäri koko kierron.

Kun tekee tilaa uudelle, ihmeitä ja ihania juttuja alkaa tapahtua.

Ravitse kehoa värikkäällä herkullisella ruoalla, anna naiseuden kukoistaa ja laskeudu kehon ja sydämen tasolle sallimalla itsellesi kaiken tämän hyvän.

Tehdään yhdessä tilaa uudelle ja kuljetaan kohti kevyempää kevättä. ♥

painonpudotus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *